Sejarah matematik di kalangan adik-beradik saya dan juga di dalam diri saya amatlah cemerlang dari hari pertama sekolah. I love maths!!! Now, saya nak sejarah kecemerlangan tu diwarisi selama mana yang mungkin oleh anak-anak, cucu-cucu, cicit-cicit saya dan seterusnya. Nurin dah pun didedahkan dengan numbers / maths sejak awal-awal. Mesti kenal. Mesti tahu kira. Mesti tahu perbandingan. Mesti!!! Penting!

Nak cerita skit pandangan negatif pasal ajar anak-anak kecil matematik...

  • ada orang kata - terlalu awal nak bebankan otak / fikiran anak-anak dengan matematik
Salah!
Otak kanak-kanak ni seperti sponge. Daya serap mereka amat tinggi dan di luar jangkaan. Siapa kita nak kata mereka tak boleh terima? Cara nak kena betul. Cara nak kena interesting. Wujudkan suasana matematik yang ceria dan menarik. Di peringkat awal, selitkan unsur matematik tu di dalam permainan mereka. Dedahkan mereka dengan kartun @ rancangan tv berunsurkan nombor / matematik. Done that way, math lessons are something the baby looks forward to in the same way that he looks forward to his other favourite games. Sikit... sikit... lama-lama, apabila mereka meningkat umur, barulah start ajar dengan lebih serius menggunakan buku.

  • ada orang kata - ibu bapa kena pandai matematik, then only baru boleh ajar anak-anak
Salah!
Pasti ibu bapa tahu camne nak explain yang mana banyak dan yang mana kurang. Yang mana besar dan yang mana sikit. Tolak campur darab bahagi yang SIMPLE. Dari situ asas nya. You do not need to be good at mathematics to do a great job of teaching your baby maths !!! Just provide yourself with oodles of enthuasiasm!!! Selebihnya, rujuk buku atau guru tadika / sekolah yang bertanggungjawab. Di internet pun da terlalu banyak bahan-bahan boleh di download atau program pembelajaran yang boleh dilanggan. Best!

Tak perlu jadi pandai. Cukup sekadar tahu. Pengetahuan itu mesti yang benar dari sumber yang betul. Dan satu kesabaran dan kecekalan.

  • terlalu awal, anak-anak akan jadi bosan kelak
Kalau betul caranya, takkan ada perkataan BOSAN dalam diari anak-anak. Sediakan medium-medium yang sesuai... menarik sudah pasti! Mengira ni salah satu perkara yang dilalui oleh kita setiap hari, setiap masa di dalam hampir semua perkara. Melihat jam, mengira baki duit, melihat objek, memotong sebiji kek, makan gula-gula, menukar channel tv... Numbers are very interesting!

  • terlalu awal, anak-anak akan terlalu ke depan berbanding anak-anak yang lain, merosakkan diri anak-anak dari segi emosi dan pergaulan mereka terbatas
Karut! Do we really want to dumb down our children, just so that they conform to the norm?

"All children are born geniuses, but we spend the first 6 years of their life degeniusing them!" -Buckminster Fuller.

Anak-anak masih tetap anak-anak. Jiwa mereka masih muda, masih ingin bermain. She will be a typical 5 year old with tpical 5 year old thoughts and feelings!

*
*
*

Only teach you baby when your baby wants to learn!!! Very important. Kalaulah dalam satu hari tu langsung tiada math lessons, ok, jangan risau. Target kita bukanlah nak mengajar dia sesuatu dalam satu-satu timeframe. Tidak.

Our target should be :
  1. provide them with mental stimulation;
  2. give them the opportunity to learn math at the time when it is easiest; and
  3. have fun learning math.

Matlamat saya terhadap anak-anak adalah 4M : MENULIS, MENGAJI AL-QURAN, MEMBACA (english & malay) dan MENGIRA. Insya'Allah nak menerapkan ilmu-ilmu asas setiap komponen di atas dengan teguh! Pada saya, adalah satu bonus kiranya anak-anak saya mahir dlm matematik menjelang mereka memulakan darjah 1 di sekolah rendah. Ini akan menjadikan anak-anak saya jauh ke depan atau setanding dgn anak-anak pintar yang lain.

Photobucket