Thursday, August 18, 2016

Tragedi 1997 : Dinar emas boleh elak perang mata wang - Tun M

assalamualaikum...

sepanjang 2 ari lepas saya dpt 4 wassap, pasal entry ~ Emas lebih untung dari ASB...
ada yg soklan panas2. panjang berjela conversation kami tau.
alhamdulillah, sukses la saya advice :) happy ending for each conversation.
sukses la saya explain secara berhikmah hi hi hi hi... more to sharing, not selling!
sebab kita diskus secara dewasa. share pendpt & ending nyer, satu kan pendpt kita, kan...
sorang tu terus order suku dinar. nak tgk emas tu secara fizikal kata nyer.... hi hi hi...
ok je. mau cek ketulenan kot :) mudah2an terbuka hati nak terus beli tiap bulan.
saya promote saving emas 1 gram 1 bulan 1 keluarga tau.
lekat kan skit kat emas, di samping maintain akaun pelaburan yg lain.
bukan nyer suruh lebur semua duit ke emas :) oh tidak!
beri peluang kpd semua utk berfikir and bertukar kalau rasa cadangan saya ni baik :)

Tragedi 1997 : Dinar emas boleh elak perang mata wang - Tun M

kenapa Tun Dr. Mahathir Mohamad (Tun M) sgt galakkan rakyat Malaysia ni simpan emas?
kenapa Tun M penyokong tegar perdaganan emas?

1997 dulu ~ waktu tu kita semua tahu yg ringgit malaysia jatuh merudum!
pada waktu tu kan Tun M perdana menteri kita...
kesan dari ringgit malaysia jatuh merudum :
  • nilai ringgit malaysia susut nilai ke tahap teruk!
  • harga barang keperluan naik mendadak (especially brgan import).
  • kos ke luar negara melambung tinggi!
  • rakyat luar negara boleh beli aset di malaysia dan membina kekayaan di malaysia...
skit lebih kurang mcm skang ni kan? ia berulang balik kot uolls...
pada waktu tu, 1997, Tun M sedar bhw wang kertas adalah sesuatu yg tidak bagus sebagai dagangan antarabangsa ~ ia mudah dimanipulasi dan dispekulasi :(

and lepas tu la Tun M sering bercakap tentang kepentingan dinar emas.
sehingga, BNM mengeluarkan Kijang Emas.


Tragedi 1997 : Dinar emas boleh elak perang mata wang - Tun M
Tragedi 1997 : Dinar emas boleh elak perang mata wang - Tun M
Pada 17 Julai tahun 2001, YAB  Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr Mahathir bin Mohamad  melancarkan duit syiling emas bulion Malaysia yang dikenali sebagai Kijang Emas bertempat  di Kuala Lumpur. Turut hadir di majlis tersebut ialah  Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz. Pengeluaran kijang emas ini adalah hasil usahasama diantara Bank Negara Malaysia dengan  The Royal Mint of Malaysia. Hasil usahasama tersebut  telah meletakkan Malaysia sebagai negara yang ke-12 mengeluarkan duit syiling emas bulion.  Kijang Emas dikeluarkan di dalam tiga saiz iaitu 1 auns, setengah auns dan suku auns dengan ketulenan emas 999.9.  Kijang Emas adalah duit syiling pelaburan yang boleh dijual beli mengikut harga pasaran emas semasa, manakala duit syiling emas peringatan dijual mengikut harga yang telah ditetapkan terlebih dahulu. Nilai muka Kijang Emas iaitu bernilai RM200 untuk 1 auns, RM100 untuk setengah auns dan RM50 untuk suku auns dengan permukaannya terdapat gambar kijang. Sesungguhnya pelancaran duit syilling kijang emas pada hari ini telah memperkenalkan Malaysia di mata dunia dan  seterusnya menyediakan pilihan kepada  orang ramai untuk melabur dan menabung.
                                                                                                                       sharing dari sumber : BNM

simpan emas utk lindungi nilai simpanan kita :)
ingat ye, emas ni sememangnya kalis inflasi dan stabil. tak syak lagi...
simpanan duit ~ keperluan semasa...
simpanan emas ~ keperluan akan dtg (suka nak cadangkan utk simpanan pendidikan anak-anak).
kepelbagaian pelaburan :)

bye :)

Photobucket

5 comments:

  1. bgus Aida softselling gitu.. Good luck Aida. Memang Emas adalah simpanan tak lapuk dek zaman.

    ReplyDelete
  2. yep stuju :) kalau ade dana, beli la 1gram sebulan at least ..

    ReplyDelete
  3. Drpd thn lps dok promote psl emas ni. Tp org x rs sgt pntgnya emas ms tu. Skg br la tau pntg ke x emas ni.

    ReplyDelete
  4. Bagus cara Aida berkongsi ilmu tu. Manalah tahu terbuka hati nak melabur emas pulak.

    ReplyDelete

Blogging...
Blogwalking...
Thank You For Coming :)