Tuesday, August 06, 2019

Blogger Challenge No 8 | Something for your kids to know

assalamualaikum 😉
amik masa skit utk update blog, challenge no 8. 
baru 8??? hi h hi hi hi...



"byk dah kot ilmu korang tahu.
semua dlm buku. pe lagi Bu nak kasik tahu? baca jer lah buku tu.
ilmu korang setakat ni pun dah tinggi dari Bu seusia korang dulu kala..."



👇👇👇
"... bersyukurlah kerana masih ada ibu utk 24 jam bebel bila korang buat salah. brot bret brot bret lah ibu ni, korang dengar jer lah 😄. dan bersyukurlah kerana masih ada ayah utk marah bila korang buat silap. bila ibu gagal settle satu2 masalah tu, 😏 ibu terpaksalah serah kat ayah. semua tu tanda ibu ayah sayang, ambil tahu, peduli... takkan lah 24 jam nak belai, bobok, peluk, cium kan. salah tetap salah! esok-esok, ibu ayah dah takde, confirm korang rinduuuuuuuu. dan masa tu, sedekahkan al-fatihah sebagai pelepas rindu..." 

kekadang anak-anak ni, bila kita dok marah, mungkin dlm hati dia terdetik, "ibu tak syg aku...".
maka, timbullah keinginan nak cari keseronokan di luar rumah.
mulalah nak layan gajet utk lari dari suasana rumah...
timbul lah gejala-gejala tak baik, masalah-masalah sosial.
or... anak-anak akan jadi tak bermotivasi, kurang keyakinan dan tak bersemangat menjalani hidup.
"ibu tak syg aku...".

tanda ibu ayah tak syg anak 👉 tu hah, byk kejadian buang bayi, tu tanda ibu ayah tak sayang, tak bertanggungjawab!
👉 tu hah, biarkan anak main basikal lajak kul 2 pagi. tak amik tahu anak pergi balik sekolah kul brape. dera anak sendiri. bunuh. rogol. Allahu Akbar 😓   😔😔😔.

Blogger Challenge No 8 | Something for your kids to know
💛💛💛 a small happy family 💛💛💛

tu jer lah nak anak-anak saya tahu 👌👌. simple...
"kenapa Bu marah?" diorang sendiri tahu lah jawapan nyer...

Blogger Challenge No 8 | Something for your kids to know

7 comments:

  1. Biarlah kita brot bret brot bret asal pada perkara yamg baik, anak2 mmg sikit2 ckp mommy tak sayang bila kena marah , haha .. Esok2, korang faham why mommy marah.

    ReplyDelete
  2. Bukan senang nak mendidik anak ni kan.. nanti ada masalah saya berjuang nak ajarkan anak2 saya. hihihi.. Sekarang pasal buang anak nie memang marak terjadi. Allahu, kesian bila tgk bayi tak berdosa tu kena buang.

    ReplyDelete
  3. Bebelan ibu itu adalah satu nikmat yang tak akan dapat ditukar ganti.. Semasa ada ini memang anak-anak kena hargai..

    ReplyDelete
  4. Waktu belum ada anak, kalau kena marah dengan parent memang sokmo rasa tak disayangi 😆 time kena marah je la. Lepas dah di pujuk rasa disayangi balik hahhaa. Now ada anak, baru faham “marah tanda sayang” 😊😊

    ReplyDelete
  5. Kalau ibu marah tu dah tentulah mereka ada buat salah, marah-marah sayang gittew,,,
    kalau dibiarkan aje bimbang pulak bila besar jadi macam anakku Sazali.

    ReplyDelete
  6. bebelan ni la yg akan bentuk anak2.... kalau kita diam xjadi org budak2

    ReplyDelete
  7. Betul tu. Marah kan tandanya sayang. Masa study dulu paling rindu nak dengar mama bebel marah2 hehe :)

    ReplyDelete

Blogging...
Blogwalking...
Thank You For Coming :)

WAJIB MILIKI, KLIK SEKARANG UTK PILIH & BELI | SAYA KONSULTAN NARINAR MALAYSIA


Followers AdianiezDotCom | Thank you so much. Please leave a comment, I will follow u back.