Hai... dan assalamualaikum kawan2

Today, suka saya nak share satu info - S.M.A.R.T goals atau S.M.A.R.T azam
Saya suka info ni. Korek dari internet jap jap tadi...
Dok survey education ideas for anak-anak.

::::: tamat sudah sessi pembelajaran utk 2010 :::::

Al-maklum, Nurin 6 years next year, keje ibu & ayah makin tambah la.
Sape tak sayang anak oii...!
But, idea ni bleh apply terhadap pe je jenis azam...


Specific
Measurable
Attainable
Realistic
Timely


Specific - azam mesti la specific. maka ia akan lebih ada ummph! konsep 6W mesti kita fikirkan dalam menentukan azam tersebut :

*Who: Who is involved?
*What: What do I want to accomplish?
*Where: Identify a location.
*When: Establish a time frame.
*Which: Identify requirements and constraints.
*Why: Specific reasons, purpose or benefits of accomplishing the goal.


contoh mudah : azam biasa-biasa adalah berbunyi - "saya nak kurus". tapi, S.M.A.R.T azam berbunyi lebih cantik - "start 1.1.2011 saya nak jogging tiap ptg at least 20 minit, kurangkan makan selepas jam 6 ptg dan mesti turun 3 kg dalam masa 1 bulan".

Smart Goals

Measurable - kita mesti mampu lihat progress azam kita itu. sentiasa on track, mesti reach target dates! jgn asyik berazam tapi langsung tak buat post-mortem tiap-tiap satu masa tertentu. kat sini, baru la soalan HOW amik tanggungjawab... How much? How many? How will I know when it is accomplished?

Smart Goals

Attainable - semestinya la sesuatu azam tu adalah sesuatu yg kita boleh capai. mana bleh berazam kan sesuatu yg mustahil kita capai. sikit-sikit boleh pun tak nak la! azam adalah sesuatu yg kita nak capai!!!
bila kita set azam yang boleh dicapai, kita terus set cara-cara untuk merealisasikan azam tersebut - kita berubah sikap, abiliti, skills, kemampuan kewangan. di sini, kita akan tahu apa pasal azam tu tak tercapai last year!!! secara tak langsung, kita bentuk imej diri yang baru dan positif ke arah azam tersebut.

Smart Goals

Realistic - sesuatu azam itu mesti realistik! realistik ni saya rasa lebih kurang sama seperti attainable, kita mesti percaya yang azam tersebut tu akan dipenuhi dan boleh direalisasikan.

Smart Goals
Time - tanpa faktor masa, azam tu tak dpt dilihat progress nya. ini penting!


Dari info di atas yg saya korek dari internet, baru la saya tahu cara-cara nak berazam. bukan sekadar buh je dlm diari. or dok set azam, but tak pernah capai..... terutama utk education anak-anak.


----sharing is caring----


Photobucket