Friday, December 04, 2015

5 GRED SOLAT :)

اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد

Gred E
Bila azan,buat tidak Tahu,Tengah memasak terus memasak,tengah berfb terus berfb,tengah berwhatsapp terus je whatsapp,sedang tengok TV,terus tengok tv dan seumpamanya

Gred D
Bila azan berkumandang,dia perlahankan tv,perlahankan radio,tetapi tetap meneruskan aktiviti,tidak bersedia untuk solat

Gred C
Bila azan berkumandang,terus mengambil wuduk dan solat

Gred B
Bila azan,terusberwudhu' dan Menuju ke masjid mahupun surau

Gred A
Bila azan,sudah berada di masjid dlm keadaan berwudhu',dan bersedia untuk solat

Apakah gred solat Kita❓
Kalau exam kita nak gred A sokmo..

Solat macam mana? Ingatlah.!
solat adalah perkara no. 1 yang akan ditanya oleh Allah di hari perhitungan nanti bknnya result exam !
Solat terjaga insyaAllah benda lain pn ✅✅
Sama2lah kta balannce kn hal dunia & hal akhirat

Jom muhasabah...


  • Jangan baring ketika azan, nanti jenazah kita berat.


  • Jangan berkata-kata semasa azan, agar lidah tidak kelu menyebut shahadah 


7 kalimat yg harus di biasakan...
1.Bismillahirrahmannirrahim-Setiap hendak melakukan sesuatu.
2.AlhamdulilLah-Setiap habis melakukan sesuatu.
3.Astagafirullah-Jika melakukan sesuatu yg buruk.
4.In shaa Allah-Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan dtg.
5.Laa hawla walaaquwwata illaah billaah-Bila tidak dpt melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.
6.Innalillahi wainna ilaihi rojiun-Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khbr kematian.
7.Lailaha illallah-Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya.


Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yg menyampaikan 1 ilmu ssja dan ada org yg mengamalknnya, maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akann tetap memperoleh pahala

Amiiin ya rabbal alamin
Semoga bermanfaat.
Amin....

Photobucket

8 comments:

  1. entah bile lah nak dapat gred A tu

    ReplyDelete
  2. kalau artis tak ayah cakap la, ramai yang tak bersolat terus

    ReplyDelete
  3. muhasabah diri, tq aida berkongsi

    ReplyDelete
  4. Aduh! betul bila exam semua nak A.
    Tapi Mrs. A mengakulah gred solat belum mencapai A :-(

    ReplyDelete
  5. Segan nak cakap gred apa, semestibya bukan gred A.. terima kasih kerana mengingatkan..

    ReplyDelete
  6. Elok ni utk kita muhasabah,..kalau boleh nak gred A utk solat dan amal ibadat yang lain :)

    ReplyDelete

Blogging...
Blogwalking...
Thank You For Coming :)