Wednesday, April 25, 2018

Pesanan Rasullullah

😌 assalamualaikum...

πŸ”»πŸ”»πŸ”»

Suatu hari Rasulullah SAW bersabda kepada Ali ( R.A. ) :

"Wahai Ali, lakukanlah 5 perkara ini sebelum kamu tidur...
◆Berikan sedekah 4000 Dinar, kemudian tidurlah..
◆Khatamkan Al Quran, lalu tidurlah..
◆Belilah Syurga, lalu tidurlah.
◆Perbaikkilah hubungan dua orang  yang tengah berselisih, kemudian kamu tidurlah.
◆Tunaikanlah satu kali Haji, lalu tidurlah."

Ali ( R.A.) pun menjawab, "Ya Rasulallah. Mana mungkin aku boleh melakukan semuanya itu?"

Lalu Nabi ( SAW ) pun menjawab :

◆4 kali membaca Al Fatihah adalah sama nilai dengan sedekah 4,000 Dinar.
◆3 kali membaca surah Al Ikhlas adalah sama nilainya dengan menamatkan bacaan satu Al-Qur'an.
◆3 kali membaca Shalawat adalah sama nilai dgn harga Syurga.
◆10 kali bacaan "Istighfar" adalah sama nilainya dengan menyambung silaturrahim dua orang yg berselisih.
◆4 kali membaca  "Subhanallah,Alhamdulillah, Laa ilaaha ilallah, Allahu Akbar" adalah sama dengan menunaikan satu kali Haji.

Lalu Ali (R.A.) pun berkata, "Ya Rasulallah SAW! Kini aku akan menjalankan semua nasihatmu itu sebelum aku masuk tidur..."

Hanya perlu masa kurang 5 minit untuk melaksanakannya, namun lihatlah semua kebaikan amalan yg anda akan perolehi.

Untuk mengingatkan anda akan amalan ini, cara termudah adalah dengan menuliskan kesemua zikir tersebut dlm sehelai kertas untuk dibaca sebelum tidur dan sesuai juga utk ditampalkan dekat tempat tidur supaya anda tak lupa untuk membacanya 😊.

★ Dan tentu saja, dengan niat kerana Allah SWT.

πŸ”ΊπŸ”ΊπŸ”Ί

Nota tambahan:

🌻 Surah Al- Fatihah utk melindungi Anda dari kemurkaan Allah.

🌻 Surah Yaasin utk melindungi Anda dari kehausan pada hari pengadilan. 

🌻 Surah Waaqi'ah utk melindungi Anda dari kefakiran dan kelaparan.

🌻 Surah Al-Mulk utk melindungi Anda dari azab kubur.

🌻 Surat Al-Kautsar utk melindungi Anda dari kejahatan musuh.

🌻 Surat Al-Kaafiruun utk melindungi Anda dari kekafiran pd saat ajal menjemput Anda.

🌻 Surat Al-Ikhlaas utk melindungi Anda dari kemunafikan.

🌻 Surat Al-Falaq utk melindungi Anda dari merbahaya.

🌻 Surat An-Naas utk melindungi Anda dari fikiran jahat.

7 comments:

  1. MasyAllah terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  2. Itulah tu kan Aida..... bukanya susah pun, apalah sangat setakat baca baca tu semua tp tulah benda yg mudah mcm tu pun kadang kadang jadi malas angkara nafsu...

    ReplyDelete
  3. Semoga menjadi amalan kita semua..

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  5. tadi terfikir macam mana nak pergi haji sebelum tidur rupanya ada cara dia hihi thanks share kak aida :D

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas perkongsian, semoga ia menjadi amalan kita setiap hari :)

    ReplyDelete

Blogging...
Blogwalking...
Thank You For Coming :)