Apr 29, 2009

SUATU HARI DI PAGI SABTU ...

No comments:
makan coco crunch... tulis-tulis kat area meja saya letak fail...

da start buat nakal ! pegang gunting la pulak ...

"Memandang ibu keje, Nurin ikut la today... Ibu boring." Saya ajak Nurin ikut ke office. Keje separuh hari la katakan... Mula-mula Nurin ok. Saya beri dia beberapa helai A4 paper, pen aneka warna & highlighter aneka warna.

Then sikit-sikit dia buat nakal, boring agak nya.... At last, saya terpaksa berikan seat saya pada dia. Saya kena la duduk kat area fail...

But, fun having her in the office on Saturday !!!

KALAU ADA ANAK PEREMPUAN ....

No comments:
Ini adalah Nurin berkebaya nyonya black & white. Busy touch-up make up di pagi raya tahun 2007. Baru umur 2thn 8bln [lebih kurang] masa tu, da pandai cilok make up saya... Photo ni hubby snap secara senyap2. Memang la, orang tgh asyik boh powder, mana la nak sedar kehadiran sesiapa...

Anak ibu yang cantik lawa ...


AIDA'S CREATIONS - untuk majlis nikah adik perempuan

No comments:



Akhir November 2006, adik bongsu saya akhir nya bernikah dgn jejaka pilihan. Now ni dah pun dikurniakan puteri sulung berumur 1thn 5 bln [lebih kurang]...

Di atas adalah hasil tgn saya. Hantaran kpd pihak lelaki. Rujukan adalah majalah Pengantin & Keluarga. Waktu tu saya sarat mengandung anak kedua - Syuhada... Adik saya berpuas hati... Saya juga !!!

ADAB SEBELUM TIDUR ...

No comments:

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : Ya Aisyah janganlah engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu :

  1. Sebelum khatam Al Qur’an
  2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir
  3. Sebelum para muslim meredhai kamu
  4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah

“Bertanya Aisyah : “Ya Rasulullah…. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? ” Rasul tersenyum dan bersabda :

“Jika engkau tidur bacalah :

  1. Surah Al Ikhlas sebanyak tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur’an.
  2. Membaca selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.
  3. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredoi kamu.
  4. Perbanyaklah bertasbih , bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah

    Semoga kita mengamalkan setiap yang diwasiatkan oleh Nabi, sebelum kita tidur agar kita sentiasa tergolong dalam golongan orang yang beriman…. Insyallah.

    -Tafsir Haqqi


ORANG BAKHIL

No comments:

Dari Abu Bakar r.a.

"Orang bakhil tidak akan terlepas dari kemungkinan mengalami salah satu daripada 7 perkara...

  1. Apabila dia mati kemudian hartanya akan diwarisi oleh orang yang akan mempergunakannya ketempat yang menyalahi perintah Allah SWT.
  2. Allah memberikan kuasa kepada seorang pemimpin yang zalim, dia akan membinasakannya dengan merampas hartanya setelah menghina dirinya.
  3. Allah SWT meninggikan syahwatnya yang akan merosakkan hartanya.
  4. Timbul fikiranya untuk mendirikan suatu bangunan diatas tanah yang rosak, sehingga hartanya rosak binasa.
  5. Dia ditimpa salah satu dari bencana dunia, seperti hartanya tenggelam, terbakar, kecurian dan lain-lain yang seumpamanya.
  6. Dia ditimpa penyakit yang berpanjangan sehingga dia terpaksa mengeluarkan hartanya untuk mengubatinya.
  7. Dia menanam hartanya di suatu tempat, lalu dia lupa sehingga dia tidak boleh menjumpainya."

7 PAHALA SELEPAS MATI

No comments:

Dari Anas r.a. berkata bahwa ada tujuh macam pahala yang dapat diterima seseorang itu selepas kematinya.

  1. Sesiapa yang mendirikan masjid maka ia tetap pahalanya selagi masjid itu digunakan oleh orang untuk beramal ibadat di dalamnya.
  2. Sesiapa yang mengalirkan air sungai selagi ada orang yang minum daripadanya.
  3. Sesiapa yang menulis mushaf ia akan mendapat pahala selagi ada orang yang membacanya.
  4. Orang yang menggali perigi selagi ada orang yang menggunakannya.
  5. Sesiapa yang menanam tanam-tanaman selagi ada yang memakannya baik dari manusia atau burung.
  6. Mereka yang mengajarkan ilmu yang berguna selama ia diamalkan oleh orang yang mempelajarinya.
  7. Orang yang meninggalkan anak yang soleh yang mana ianya selalu mendoakan kedua orang tuanya dan beristighfar baginya. Yakni anak yang selalu diajari ilmu Al-Qur’an maka orang yang mengajarnya akan mendapat pahala selagi anak itu mengamalkan ajaran-ajarannya tanpa mengurangi pahala anak itu sendiri.

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah S.A.W. telah bersabda : “Apabila telah mati anak Adam itu, maka terhentilah amalnya melainkan tiga macam :

  1. Sedekah yang berjalan terus (Sedekah Amal Jariah)
  2. Ilmu yang berguna dan diamalkan
  3. Anak yang soleh yang mendoakan baik baginya.
Moga kita di kalangan orang-orang yang bertuah di sisiNya. Insya'Allah ...



4 GOLONGAN LELAKI YANG AKAN DI TARIK MASUK KE DALAM NERAKA OLEH WANITA

No comments:

Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga amanah itu.

Mereka ialah:

1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

2. Suaminya

Apabila si suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan utk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim di mana solatnya tidak pernah bertangguh, puasanya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

4. Anak-anak lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. Bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabk an di akhirat kelak dan nantikan tarikan ibunya ke neraka...



Apr 28, 2009

Nurin demam terkejut !

No comments:
Hari Ahad lepas, rumah saya ada tetamu... Abang ipar sekeluarga & ibu mertua tersayang... Pagi-pagi rumah da meriah.

Nurin & Syuhada bangun lewat ! Hampir kul 10 pagi baru Nurin terjaga dari lenanya... Dia tidak ceria... Muram... Nak berkepit dengan saya atau ayah nyer... Sedang sibuk nak melayan tetamu, tiba-tiba Nurin muntah !!! Sedikit di ruang tamu, sempat ayah nyer bawa ke bilik mandi... Alamak !!! Badan nya turut panas sikit...
Kali kedua dia muntah, terus saya mandikan dia dan tukar pakaian nyer... Saya sapukan minyak yu yee cap limau ke bahagian perut & belakang Nurin... Bahagian dada dan dikeliling hidung nyer, saya sapukan sedikit vicks. Hmmm... ubat demam pula takde !!!

Nurin baring dan berehat... Dia pun tertidur.

Tetamu balik dlm lebih kurang jam 2 ptg. Nurin masih lena... Sekitar jam 5:30 ptg baru la dia terjaga and terus minta nak makan nasi. Saya lenyek kan kentang & carrot & nasi dgn kuah sup ayam... Suap Nurin & Syuhada serentak... Tak sampai suapan ke 8, Nurin terus muntah semula semuanya yang baru saya suapkan tadi. Dia menangis... Alamak !!! Kesian anak ibu...

Hubby balik dari jogging, bawa kan air 100plus. Memandangkan Nurin tak nak minum susu & makan, saya berikan dia air 100plus. Alhamdullillah nak minum... Malam dia tidur. Dia tak muntah. Hanya baring... Dan minum 100plus.

Semalam, early in the morning bawa Nurin ke klinik. Dpt ubat demam & muntah. Balik rumah jer, terus beri dia ubat... Then, dia makan mee maggi [ atas permintaan Nurin ]... Makan sedikit je... Then, dia baring di ruang tamu sambil tonton tv...

Lebih kurang jam 3 ptg, baru la Nurin duduk. Mula bercakap sambil tonton tv. Hubby beri Nurin makan coklat. Baru la Nurin tersenyum, tergelak & berdiri dgn betul...

Nurin da sihat....

Barula saya teringat ---- hari Sabtu pagi Nurin minum satu botol Yakult. Jiran depan rumah bagi. Sesungguhnya, Nurin tak boleh minum Yakutl, Vitagen or apa-apa air camtu...

Lepas ni, saya akan pantau dia lebih lagi. Dan advice dia from time to time yang dia tak boleh minum air semua tu [ meskipun dia suka sangat ! ].

TAHUKAH ANDA ?

No comments:
Penyakit yang paling biasa dihidap akibat PENGUMPULAN TOKSIN DALAM BADAN adalah selsema, demam dan bronkintis.

Maka, kurangkan !!!
  1. makanan pedas, berasid tinggi dan mengandungi serat yang liat atau kasar.
  2. sayur yang cepat tumbuh [ contoh : bayam dan cendawan ]
  3. buah yang masam [ contoh : cempedak, ciku dan pisang ]. Ciku mempunyai serat yang kasar dan lama-kelamaan boleh menghakis usus. Pisang & betik pula cepat busuk dan tidak sesuai diambil berlebihan kerana akan busuk di dalam usus !
KURANGKAN !!!

TAHUKAH ANDA ?

No comments:
Sakit belakang khususnya pada bahagian pinggang adalah perkara BIASA bagi ibu yang hamil.

Untuk keselesaan semasa duduk, letakkan bantal pada belakang anda dan jangan duduk terlalu lama.

TAHUKAH ANDA ?

No comments:
Jika bayi berusia 6 bulan ke atas dan masih terjaga lima atau enam kali setiap malam, segera berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat dan rawatan.

TIP-TIP : BAYI ANDA TIDUR LENA

No comments:
Bayi yang tidak sihat, lazimnya sukar untuk tidur lena samada siang atau malam. 'Tidak sihat' biasanya merujuk kepada masalah deman, selsema, ruam, batuk, baru nak tumbuh gigi atau kolik [kembung perut].

Cuba anda redakan bayi dengan tip - tip di bawah. Sekiranya masalah berlanjutan, rujuk doktor dengan segera. CEGAH SEBELUM PARAH !

  1. SELSEMA tidak kira waktu atau usia. Bayi lebih mudah dijangkiti selsema. Bayi sukar tidur malam mungkin kerana kesukaran bernafas ! Cuba beri kelegaan dengan meletakkan balm / vicks pada celah / keliling hidung / dada atau mana-mana bahagian yang tidak selesa pada bayi anda.
  2. RUAM ! Longgarkan pemakaian pampers atau gunakan kain lampin biasa [napkin] sementara waktu. Sapukan ubat anti ruam [yang popular - calamine lotion]. Kerapkan juga tukar pampers / napkin pada waktu malam. Bayi akan tidur lena dengan selesa.
  3. KOLIK [kembung perut] memang sering terjadi. Tidurkan bayi anda secara meniarap dan sapukan ubat khas di bahagian perutnya [yang popular - minyak yu yee cap limau].
  4. BATUK ! Elakkan suhu bilik tidur bayi terlalu sejuk. Pastikan juga bilik tidur bayi anda bersih dari habuk kotoran. Sebelum tidur, jangan lupa berikan ubat batuk kepada bayi anda dan sapukan sedikit balm / vicks di dadanya untuk melegakan pernafasannya dan kurangkan kekerapan batuk.
  5. GUSI BENGKAK, tanda gigi mula tumbuh. Berikan teether yang telah disejukkan di dalam peti ais. Bayi akan rasa selesa.
  6. DEMAM biasanya terjadi apabila anda dapati suhu badan bayi melebihi 39 darjah celcius. Sebelum tidur, berikan ubat demam dan sejukkan badannya dengan mengelap badan bayi dengan kain basah. Pakaikan bayi anda dengan baju yang nipis. Pastikan bilik tidur tidak panas / berbahang !
  7. Elakkan bayi anda bermain di tempat tidur nya. Maka, sediakan suatu tempat yang khas untuk bayi tidur dan berehat. Secara psikologi nya, bayi akan tahu itu adalah tempat untuk dia tidur. Dan dia akan tidur dengan selesa tanpa memikirkan hal lain.
  8. Mandikan bayi dengan air suam. Urutkan badan bayi dengan baby oil di seluruh badannya sebelum tidur. Lakukan ini secara konsisten. Bayi akan tidur dengan lena.
  9. Berikannya susu suam sebelum tidur.
  10. Pastikan suasana nyaman, senyap dan tenang untuk melenakan bayi anda. Jika boleh, pasangkan muzik yang perlahan dan pencahayaan yg paling minima.
Bila bayi tidur lena, badannya akan sihat dan cergas di keesokkan harinya. Ini meransangkan minda yang cerdas !

Amalkan ye...

SUMBER SEMULAJADI PENAMBAH SUSU IBU

No comments:
Di samping mengaplikasikan teknik dan amalan asas penyusuan yang betul, anda mampu menambah penghasilan susu dengan mengambil makanan tertentu yang semulajadi, murah dan mudah didapati.

BARLI
Anda hanya perlu memasak barli sehingga kembang dan jadikannya sebagai minuman samada dihidangkan secara suam mahupun sejuk.

KACANG SOYA
Berbanding susu segar ataupun minuman jenis lain, susu kacang soya adalah minuman terbaik yang banyak membantu anda menambahkan susu badan. Lebih bagus sekiranya susu soya tersebut dihasilkan sendiri. Ia akan bebas daripada kandungan bahan pengawet. Jika tidak berkesempatan, menumlah susu soya organik.

BETIK MUDA
Amalan memakan betik muda ini baik kerana ia sememangnya berhasil dalam menambahkan penghasilan susu badan. Biasanya, betik muda dijadikan sup dan dimakan bersama nasi.

JINTAN
Orang Melayu dahulu kala memanfaatkan pelbagai jenis tumbuhan sebagai ubatan. Ini termasuklah jintan manis dan jintan putih. Keduanya dapat menambah pengeluaran susu badan bagi sesetengah ibu. Untuk memperoleh kebaikannya, anda perlu menggunakan rempah-rempah ini dalam kebanyakan hidangan makanan seharian.

HALBA
Ini biasanya digunakan dalam masakan kari. Cuci halba dahulu, keringkan dan simpan dalam bekas tertutup. Anda perlu makan sesudu kecil halba setiap hari. Boleh juga sekiranya anda merendam halba tersebut di dalam air panas selama 15 minit dan selepas itu, meminumnya.

LOBAK
Tidak kira samada lobak putih atau lobak merah, ia boleh membantu pengahsilan susu ibu. Walaubagaimanapun, lobak putih lebih bagus. Kedua-dua jenis lobak boleh dijadikan hidangan sup atau hidangan salad yang berkhasiat.

OAT
Selain daripada menurunkan paras kolesterol dalam darah, oat juga bagus untuk penghasilan susu badan. Boleh dinikmati setiap pagi dengan menggunakan oat segera. Untuk lebih lazat, anda boleh mencampurkan oat bersama susu, madu atau buah-buahan segar.

PERBEZAAN ANAK LELAKI & ANAK PEREMPUAN

No comments:
ANAK LELAKI

  1. lebih berat & tinggi.
  2. kurang tisu otot lemak.
  3. lebih cepat mengembangkan kemahiran yang menggunakan OTAK KIRI [menyelesaikan masalah, mahir matematik, membina objek, kemahiran logik dan daya tanggapan yang tajam].
  4. suka dengan permainan blok yang boleh dimanipulasi.
  5. gemar perlakuan yang kasar & lebih agresif.
  6. suka bersendiri.
  7. suka berbincang tentang sesuatu objek atau aktiviti.
  8. tidak suka bertanya kerana menganggap akan memaparkan kelemahan diri.
  9. lebih logikal, analitikal dan rasional.
  10. lebih berdikari.
  11. keras hati.
ANAK PEREMPUAN

  1. lebih ringan, kecil & rendah.
  2. lebih tisu otot lemak.
  3. lebih cepat mengembangkan kemahiran menggunakan OTAK KANAN [bercakap, perbendaharaan kata, sebutan, cepat membaca, ingatan yang lebih baik].
  4. minat dengan permainan yang mempunyai wajah seperti anak patung atau haiwan mainan.
  5. suka dibelai & diusap.
  6. suka berkawan.
  7. suka bercakap tentang orang lain dan perasaan.
  8. suka mempertahankan sesuatu perkara atau isu.
  9. banyak bercakap dan bertanya.
  10. lebih suka mengikut gerak hati, holistik, kreatif dan integratif.
  11. sukar bergerak sendiri.
  12. sensitif & mudah tersentuh.
Terima kelahiran anak tanpa syarat. Jangan mementingkan jantina... Kerana setiap anak lahir dengan rezeki masing-masing.

"Sebagai suami isteri yang beragama Islam [atau beragama lain], terapkan unsur keagamaan setiap kali berhadapan dengan masalah. Redha kan dan terimalah apa juga yang telah ditakdirkan tanpa sebarang syarat." Hj. Hushim Hj. Salleh, kaunselor.

Apr 25, 2009

ASYIK MENYULAM ...

No comments:
Jam tepat kul 2:30 pagi...
Anak-anak & hubby da lena diulit mimpi indah...
Saya masih dgn reben, jarum, benang & laptop ni...

Cuba mantap kan diri dgn buat sulam reben.
Nampak mudah, tapi memang tak senang... but, once da start... memang asyik !
Sekadar mengisi masa lapang...
Setelah penat keje dari pagi ke ptg... letih melayani anak-anak... setelah siap tugas rumahtangga...

Tangan masih keras !
Practice makes perfect...

Apr 24, 2009

KAD IMBAS AL-FURQAN

2 comments:
RM 15-00

Kad AL-FURQAN mengandungi 48 keping kad yang disusun secara sistematik sebagai alat bantu mengajar bagi ibu bapa dan guru. Ia dpt menarik minat anak-anak dengan kepelbagaian material mengajar.

Keistimewaan produk:

  • Mengandungi 48 keping kad tunjuk yang sesuai untuk pengajaran Al-Furqan Buku 1 - 4
  • Sesuai untuk pembelajaran anak-anak di rumah, Taska, Tadika, Sekolah Rendah dan Kelas Al-Quran


Penulis / Penyusun Buku:

Ustaz Kamal Mahyuddin @ Che Awang bin Harun berkelulusan BA dan MA dalam bidang Usuluddin daripada Universiti Malaya merupakan seorang pendidik yang berpengalaman dalam pendidikan Islam dan telah menulis lebih 100 buah buku dalam pelbagai bidang. Beliau merupakan penyusun "Siri Cepat Membaca Al-Quran Al-Furqan" yang telah digunakan secara meluas di Tadik-Tadika dan kelas-kelas Al-Quran seluruh Malaysia sejak 2001.



No comments:

RM 20-00

Lagu Fonik Abu Ada Ayam dapat membantu guru dan ibu bapa memperkenalkan bunyi kepada pelajar melalui nyanyian dan aksi-aksi asosiasi yang menyeronokkan. Bunyi-bunyi yang diperkenalkan dalam lagu ini adalah mengikut susunan bunyi yang diperkenalkan dalam buku Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku

Keistimewaan produk:

  • Berasaskan Sistem Fonetik
  • Suku kata mudah
  • Bermakna dan berulang
  • Diiringi lagu "Abu Ada Ayam" (rentak boria & Nursery Rhyme)
  • Berima
  • Disertai gambar

Set ini mengandungi:

  • CD Audio lagu "Abu Ada Ayam"
  • 30 keping Kad Tunjuk
  • 1 buku mewarna

ENSIKLOPEDIA KANAK-KANAK MUSLIM

No comments:

RM 825-00



Set lengkap ensiklopedia kanak-kanak muslim yang amat sesuai dibaca oleh semua peringkat umur. Sumber rujukan lengkap edisi Menghayati kekuasaan Allah sebanyak 15 jilid.

Melalui ensiklopedia ini anda dan anak-anak akan disajikan dengan:

  • Asas-asas agama dan ilmu pengetahuan secara bersepadu
  • Peningkatan IQ, EQ dan SQ kanak-kanak
  • Minat dan kesedaran kanak-kanak untuk menghayati kekuasaan Allah s.w.t
  • 15 jilid yang mengandungi tema berlainan untuk menjana minda kanak-kanak

Set ini mengandungi tajuk-tajuk berikut:

  • Jilid 1 - ISLAM AGAMAKU
  • Jilid 2 - TUBUHKU
  • Jilid 3 - MALAYSIAKU
  • Jilid 4 - MASYARAKAT DAN BANGSA
  • Jilid 5 - TOKOH PUJAANKU
  • Jilid 6 - SEJARAH
  • Jilid 7 - SENI
  • Jilid 8 - DUNIA HAIWAN DAN MAMALIA
  • Jilid 9 - BURUNG DAN SERANGGA
  • Jilid 10 - IKAN, REPTILIA DAN AMFIBIA
  • Jilid 11 - TUMBUH-TUMBUHAN
  • Jilid 12 - BUMI KITA
  • Jilid 13 - ALAM SEMESTA
  • Jilid 14 - SAINS
  • Jilid 15 - TEKNOLOGI

Kulit buku edisi 'hard cover' disertakan bersama kotak yang direka khas untuk menjaga kualiti fizikal ensiklopedia agar tahan lebih lama.

KAMUS ADIK

No comments:

RM 19-80

Mengenai Buku

Kamus Adik disusun dalam tiga bahasa iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab. Kamus ini sesuai digunakan di semua tahap dari peringkat prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah dan juga orang dewasa. Kandungan kamus ini meliputi bidang-bidang yang berkaitan dengan kehidupan individu, keluarga dan masyarakat. Melalui ilustrasi yang menarik serta berwarna-warni pada setiap mukasurat, kamus ini juga menampilkan persekitaran kehidupan Islam.

Keistimewaan Buku

  • Tiga Bahasa
  • Sesuai untuk semua peringkat umur
  • Mudah digunakan
  • Berwarna-warni
  • Menonjolkan persekitaran Islam
  • Disertakan dengan VCD yang memberikan panduan menyebut perkataan-perkataan dalam 3 bahasa


Apr 23, 2009

SET LENGKAP SIRI CEPAT MEMBACA

2 comments:
HARGA : RM135-00

ISTIMEWA !!! 7 dalam 1 SET - pelbagai material : buku bacaan, buku latihan, buku mewarna & vcd...

Terbukti bahawa belajar membaca melalui kaedah fonetik adalah cara paling semulajadi bagi kanak-kanak berumur 3 tahun ke atas. Kajian saintifik juga telah mengesahkan bahawa otak manusia membaca dengan memecahkan perkataan kepada bunyi. Siri membaca berasaskan fonetik ini telah dirancang secara sistematik dengan pendekatan langkah-demi-langkah adalah kesemua yang anda perlukan untuk membantu anak anda cepat membaca.


PAKEJ LENGKAP INI MENGANDUNGI SET-SET BERIKUT :-

  • Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku (Bahasa Melayu)
  • Buku Aktiviti Fonetik Ekspres 1 & 2
  • Early Reading Series ReadEasy Phonics (Bahasa Inggeris)
  • ReadEasy Activity Book 1 - 2
  • Siri Cepat Membaca Al-Quran Al-Furqan (Jawi & Al-Quran)
  • Buku Mewarna & VCD Lagu-Lagu Al-Furqan

"Kini Anak Anda Boleh Membaca B. Melayu, Inggeris dan Al-Quran Sekali Gus"



BEAUTY TIPS ...

No comments:
Abu Mas’ud ‘Uqbah bin ‘Amr al-Ansari al-Badri, radiyallahu ‘anhu, reported that the Messenger of Allah, sallallahu ‘alayhi wasallam, said:
“Among the things that people have found from the words of the previous prophets was: ‘If you feel no shame, then do as you wish.’”
and I hope you know,beauty comes from Inside not from outlook.


1- To beautify your eyes, lower your gaze towards strange men; this will make your eyes pure and shiny.


2- To beautify your face and make it shiny, keep doing wudu minimum five times a day.


3- To have attractive lips, always mention Allah and remember to speak the truth.


4- As for blush and rouge, “Modesty” (Haya) is one of the best brands and it can be found in any of the Islamic centers.


5- To remove impurities from your face and body, use a soap called “Astaghfaar” (seeking forgiveness of Allah) this soap will remove many bad deeds.


6- Now about your hair, if any of you has a problem of split ends, then I suggest “Islamic Hijab” which will protect your hair from damage.


7- As for jewelry, beautify your hands with humbleness and let your hands be generous and give charity to the poor.


8- To avoid heart disease, forgive people who hurt your feelings.


9- Your necklace should be a sign to pardon your fellow brothers and sisters.


If you follow these advices given to you by the Creator, you will have a beautiful and attractive inner and outer appearance.

May Allah help us all, and show us the right path.

NEVER HAVE REGRETS ...

No comments:
Around the corner I have a friend,
In this great city that has no end,
Yet the days go by and weeks rush on,
And before I know it, a year is gone.



And I never see my old friends face,

For life is a swift and terrible race,
He knows I like him just as well,
As in the days when I rang his bell.


And he rang mine but we were younger then,

And now we are busy, tired men.

Tired of playing a foolish game,

Tired of trying to make a name.



'Tomorrow' I say! 'I will call on Jim
Just to show that I'm thinking of him.
'
But tomorrow comes and tomorrow goes,
And distance between us grows and grows.



Around the corner, yet miles away,

'Here's a telegram sir,' 'Jim died today.'

And that's what we get and deserve in the end

Around the corner, a vanished friend.



Remember to always say what you mean.

If you love someone, tell them.

Because when you decide that it is the right time it might be too late.

Seize the day. Never have regrets.



And most importantly, stay close to your family and friends, for they have helped make you the person that you are today. Much love to you & EVERYONE ...

TREATMENT OF WIVES

No comments:
God instructs men to be nice to their wives and to treat them well to the best of their ability:
“…And live with them in kindness…” (Quran 4:19)


The Messenger of God said, The most perfect of believers in belief is the best of them in character. The best of you are those who are the best to their women. The Prophet of Mercy tells us that a husband’s treatment of his wife reflects a Muslim’s good character, which in turn is a reflection of the man’s faith. How can a Muslim husband be good to his wife? He should smile, not hurt her emotionally, remove anything that will harm her, treat her gently, and be patient with her.


Being nice includes good communication
. A husband should be willing to open up, and be willing to listen to his wife. Many times a husband wants to air his frustrations (like work). He should not forget to ask her about what annoys her (like when children would not do their homework). A husband should not talk about important things with her when he or his wife is angry, tired, or hungry. Communication, compromise, and consideration are the cornerstone of marriage.



Being nice includes encouraging one’s wife. The most meaningful admiration comes from a sincere heart that notices what really matters — what the wife really values. So a husband should ask himself what she feels most insecure about and discover what she values. That is the wife’s sweet spot of praise. The more the husband compliments it, the more the wife will admire it, the more on target this healthy habit will be. Kind words are like, “I like the way you think,” “You look beautiful in those clothes,” and “I love hearing your voice on the phone.”


Human beings are imperfect. The Messenger of God said, “A believing man should not hate a believing woman. If he dislikes something in her character, he should be pleased with some other trait of hers.”


A man should not hate his wife because if he dislikes something in her, he will find something he likes about her if he gives it a chance. One way to be aware of what he likes in his wife is for the husband to make a list of a half dozen things he appreciates about her.


Marriage experts recommend that one be as specific as possible and focus on character traits — just as the Prophet of Islam recommended, not just what she does for the husband. For example, a husband may appreciate the way she arranges his clean laundry, but the underlying character trait may be that she is thoughtful. The husband should consider admirable traits such as being compassionate, generous, kind, devout, creative, elegant, honest, affectionate, energetic, gentle, optimistic, committed, faithful, confident, cheerful, and so on.


A husband should give himself some time to construct this list, and review it in times of conflict when he is most likely to feel averse towards his wife. It will help him be more aware of his wife’s good attributes and far more likely to compliment them.



A companion asked the Prophet of God what is the right of a wife over her husband?’ He said, “That you feed her when you eat and clothe her when you clothe yourself and do not strike her face. Do not malign her and do not keep apart from her, except in the house.”


Conflict in marriage is virtually inevitable and it leads to lot of anger. Although anger is one of the most difficult emotions to manage, the first step toward controlling it can be learning how to forgive those who hurt us. In case of conflict, a husband should not stop talking to his wife and emotionally hurt her, but he may stop sleeping in the same bed if it will improve the situation. Under no circumstance, even when he is angry or somehow feels justified, is a husband allowed to malign her by using hurtful words or cause her any injury.

LOVE OF ALLAH

No comments:

Want to earn the love of Allah? Imagine! To be loved by the greatest, the self-sufficient, the lord of the universe! Who doesn’t want that? Read on inshallah and find out how to achieve that lofty goal!


Love of Allah
Ibn al-Qaiyim (رحمالله) mentioned ten causes that result in Allah’s (سبحانه وتعالى) love for His slave and the slave’s love for his Lord. [These ten are:]

First, recite the Qur’an while pondering over its meanings and what is meant by it.


Second, get closer to Allah (سبحانه وتعالى) by performing voluntary deeds after completing obligatory deeds. This is as is stated in a Hadith Qudsi: “My slave continues getting closer to Me by performing voluntary deeds until I love him.” [al-Bukhari]


Third, continually remember Allah (سبحانه وتعالى) under all circumstances, with one’s tongue, heart and actions. The extent of one’s love of Allah is determined by this.


Fourth, favour what He loves over what you love when you are overtaken by your desires.


Fifth, cultivate a heart avid of Allah’s (سبحانه وتعالى) Names, and Attributes and a heart that roams in that garden of knowledge.


Sixth, observe Allah’s (سبحانه وتعالى) kindness, goodness and bounties, both hidden and open.


Seventh, and this is the most wonderful, acquire a soft heart, subdued and meek before Allah.


Eighth, be alone with Allah (سبحانه وتعالى) during the time when the Lord descends during the last portion of the night while reading His Book and ending that by asking for forgiveness and with repentance.


Ninth, sit with the beloved and sincere, benefit from the most fruitful of their speech. And do not speak unless speaking is more beneficial and you know that it will improve your state and be beneficial to others.


Tenth, remain away from every cause that comes between the heart and Allah (سبحانه وتعالى).


These ten causes take the lovers to the station of true love and bring them to their Beloved.

KEUTAMAAN BERJIHAD DI JALAN ALLAH S.W.T

No comments:
Suatu kali seorang syahid ditanya, "Mengapa engkau memburu syahid, bukankah engkau belum berbuat banyak untuk Islam?"

Ia menjawab, "Lihatlah apa yang telah diberikan oleh saudara-saudara yang syahid sebelumnya. Nyawa kita adalah yang paling berharga yang bisa kita berikan."

“Dzarwatus-sanam (puncak tertinggi) Islam adalah jihad, tidak akan mencapainya kecuali orang yang paling utama di antara mereka.” (Hadits Riwayat Thabrani)

Dari Miqdam bin Ma’dikarib berkata, Rasulullah SAW bersabda,

”Seorang syahid di sisi Allah mendapatkan tujuh keistimewaan: Allah mengampuni dosanya sejak awal perjalanan jihadnya, diperlihatkan tempat tinggalnya di surga, dipelihara dari siksa neraka, diberi rasa aman dari guncangan terbesar(hari kiamat), diletakkan di atas kepalanya sebuah mahkota mutu manikam, disana ia lebih baik dari dunia dan seisinya, dinikahkan dengan tujuh puluh dua bidadari surga, dan dapat memberi syafa’at kepada tujuh puluh anggota keluarganya.” (HR. Tarmidzi dan Ibnu Majah)

Rasulullah bersabda :

”Tatkala saudara-saudara kalian tertimpa ajal, Allah menjadikan ruh-ruh mereka dalam jasad burung hijau, mereka mendatangi sungai-sungai surga, memakan buah-buahannya dan tinggal di lampu-lampu emas yang tergantung di bawah naungan‚ Arsy. Ketika mereka mendapati makanan, minuman dan tempat istirahat yang sangat nyaman, berujarlah mereka: ‚Siapakah yang akan menyampaikan kepada saudara-saudara kita tentang keadaan kita, bahwa kita ini hidup di dalam surga diberi rizki, agar mereka tidak membenci jihad ataupun merasa lesu dan enggan berperang?’

Maka berkatalah Allah Ta’ala :’Aku yang akan menyampaikan kepada mereka tentang keadaan kalian.’ Kemudian Allah `Azza wa Jalla menurunkan ayat : Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Rabbnya dengan mendapat rizki.“ (Ali Imran: 169)

(Hadits Riwayat Abu Daud dan Al-Hakim)

“Orang yang mati syahid tiada merasakan sentuhan kematian melainkan hanya seperti salah seorang di antara kalian merasakan dicubit.” (Hadits Riwayat Tirmidzi, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

Hari demi hari berlalu dan ajal semakin mendekat, sementara belum pernah kaki ini berdebu dalam jihad di jalan Allah, belum pernah mata ini berjaga dalam ribath di jalan Allah, belum pernah tubuh ini berdarah-darah di jalan Allah. Ya Allah, kapankah orang yang lemah seperti kami merasakan kemuliaan jihad?

NAK TEGUR BIBIK ???

No comments:
Pertama sekali, kebanyakan maid di Malaysia yg diupah diragui kesahihan umur mereka. Berkemungkinan golongan remaja atau lebih tua dari majikan. Maka, setiap teguran yang hendak diberikan perlulah mengikut umur setiap maid [yg kita ketahui la...].

Paling utama, setiap teguran perlulah bersifat penerangan dan bukannya satu ARAHAN. Kalau ia berbau arahan, tentu sahaja maid akan melenting dalam diam di dalam hati.

Kemudian, teguran tersebut lebih elok dilakukan di dalam keadaan yang santai.

FAKTOR-FAKTOR TAMBAHAN PERLU DITITIKBERATKAN SEWAKTU MENEGUR MAID :

  1. WAKTU - jangan tegur ketika waktu makan ataupun maid sedang sibuk bekerja. Dikhuatiri, maid akan hilang mood dan timbul perasaan marah!!! Maka, maid tidak mahu menerima teguran secara positif.
  2. TEMPAT - mesti di dalam rumah sendiri, bukan di rumah orang lain. Tempat tertutup atau privasi.
  3. ORANG SEKELILING - elakkan tegur maid di depan anak atau ahli keluarga yang lain. Ini mungkin akan mengaibkannya. Berkemungkinan besar perasaan geram, marah atau dendam akan timbul terutama terhadap anak. Ditakuti menjuruskannya kepada PENDERAAN.
Sekadar berkongsi maklumat berdasarkan pembacaan...

Apr 22, 2009

BILIK NURIN & SYUHADA...

No comments:
Ni antara inisiatif saya & hubby untuk beri satu ruang peribadi untuk anak2 dara kami ...

Pemandangan cantik ni hanya boleh dinikmati awal pagi before mereka berdua bangun tidur... atau lewat malam apabila arahan untuk tidur ayah mereka da keluar kan... Mereka akan kemas sambil diperhatikan oleh ayah nyer... Then baru gi tidur...


Apr 21, 2009

PAGI YANG CERIA...

No comments:

Photo-photo ni saya snap awal pagi tadi dlm kul 8 pagi. Nurin & Syuhada da siap. Sedang tonton kartun Tom & Jerry. Nurin da berpakaian lengkap baju kurung & tudung pink utk ke tadika. Syuhada sebenarnya pakai baju tidur saje tu... he he he... but, every morning, memang dia akan keluar rumah dgn beg kecil sandang belakang & tudung, sama seperti kakak nyer.
Comel tak kami ???

Nurin saya kejut tiap pagi kul 7:30 utk mandi. Syuhada akan turut terjaga... Memang da meriah rumah awal-awal pagi. Nurin memang excited nak ke tadika. Sometimes, seludup mainan masuk dlm beg...
Anak-anak kecil memang mempunyai pelbagai ragam dan kerenah. Seperti Nurin & Syuhada, memang aktif ! Dari segi penerimaan pelajaran, Nurin alhamdullillah. Amat terang hati. Cikgu-cikgu amat puji. Saya & hubby suka hati...

Satu saya suka nak kongsi adalah..... dari pengamatan saya, pembacaan dari buku2, majalah2, laman web, forum dan banyak lagi sumber... peranan ibu bapa iaitu dengan beri galakan dan bimbingan kepada anak-anak secara direct merupakan suatu perkara yang amat penting.
  1. Ibu bapa sama-sama buat ulangkaji bersama anak-anak apa jua yang dipelajarinya pada hari itu. Anak-anak akan lebih bagus & pencapaian mereka lebih memberansangkan jika dibandingkan dengan anak-anak yang lain. Anak-anak akan lebih mesra alam, gembira dan berkeyakinan apabila berada di sekolah.
  2. Berinteraksi secara educational dalam apa jua aktiviti harian. Tidak tertakluk kepada aktiviti pen & buku saje. Memasak bersama di dapur, menanam pokok di halaman rumah, melipat baju atau mengemas kereta. Pelbagai ilmu dapat dimanfaatkan dan diajar kepada anak pada waktu itu.
  3. Berhubung dengan guru-guru mengetahui perkembangan anak-anak juga amat penting ! Agar kita tahu apa yang sepatutnya untuk anak-anak kita.
Ibu bapa mesti khas kan masa yang berkualiti untuk anak-anak. Masa untuk mereka adalah wajib kita sebagai ibu bapa luangkan, jangan diganggu & dikorbankan tanpa sebarang sebab yang munasabah !!! Anak kita adalah suatu pelaburan di masa hadapan. Sesungguhnya suatu yang dikatakan sebagai 'pelaburan' sinonim dengan keuntungan... Maka, jangan dipersiakan.

Saya & hubby akan cuba 100% selagi boleh untuk luang kan masa bersama Nurin & Syuhada. Kalau nak difikirkan penat kerja seharian, memang tak terlayan kedua mereka yang aktif. Terutama weekend & public holiday, mesti kami suami isteri dok pening kepala merancang what to do bagi menceriakan hidup anak-anak...

Anak yang dikurniakan adalah amanah dari Allah.
Mereka ibarat sehelai kain putih yang bakal kita corakkan...

AJAR ANAK MEMBACA AL-QURAN DI USIA AWAL

No comments:

Sekiranya belajar al-Quran itu susah atau perkara ini mustahil, kenapakah generasi awal Islam seperti imam as-Syafi`e, as-Sayuti, Ibnu Sina dan lain-lain lagi bukan sahaja dapat membaca al-Quran dengan baik pada usia kanak-kanak, malah telah menghafaz 30 juzuk al-Quran tersebut. Sehubungan dengan ini Allah SWT juga telah menegaskan di dalam al-Quran melalui firman-Nya yang bermaksud:


…dan sesungguhnya Kami mudahkan al-Quran itu untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pengajaran...” (Surah al-Qamar, ayat: 13)


Ayat ini jelas menyatakan bahawa al-Quran itu merupakan suatu pelajaran yang senang dan telah dipermudahkan oleh Allah SWT untuk manusia mempelajarinya. Namun begitu tidak ramai yang menyahut seruan Allah SWT untuk mencari kaedah pengajaran yang sesuai dan seumpamanya. Majoriti masyarakat Islam menerima apa yang ada itu “seadanya”.


Mereka beranggapan, kanak-kanak kecil itu masih hingusan dan tidak tahu apa-apa, masih belum mampu membezakan antara kebersihan dan kotoran (mumayyiz) dan sebagainya. Kanak-kanak pada tahap ini dianggap tidak sesuai untuk diajarkan al-Quran, kerana mereka tidak boleh memberikan tumpuan dan akan merosakkan al-Quran kerana mereka lebih suka bermain daripada belajar.


Mentaliti dan paradigma seperti ini perlu diubah kerana rakaman sejarah dan penemuan pelbagai bukti, fakta dan teknik terkini menunjukkan bahawa kanak-kanak perlu diajarkan al-Quran ini seawal yang mungkin. Kanak-kanak yang telah dapat membaca al-Quran pasti akan lebih cemerlang dalam pelajaran, berakhlak mulia dan lebih tenang menjalani kehidupan harian.


Al-Quran yang dipelajari bukan sahaja merupakan mukjizat dan perlembagaan hidup agung, malah berperanan penting sebagai sumber dan asas kepada semua ilmu dan kemahiran-kemahiran yang lain seperti membaca Bahasa Melayu dan Jawi.


Peringkat awal kanak-kanak merupakan peringkat perkembangan yang berlaku dengan pesatnya, baik dari segi intelek, jasmani, mahupun rohaninya. Kanak-kanak tidak berhenti belajar tentang apa yang berlaku di sekelilingnya dan menjiwai setiap yang mereka pelajari. Inilah masa yang sesuai untuk mengajar, merangsang dan mendidik kanak-kanak dengan al-Quran. Melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Mengajar kanak-kanak bagaikan mengukir di atas batu.


Antara penemuan dan fakta penting yang telah ditemui oleh pelbagai pakar, khususnya pakar kanak-kanak mengenai kepentingan pendidikan awal kanak-kanak ini ialah dari segi perkembangan potensi otak manusia pada peringkat kanak-kanak.


Peringkat ini merupakan tahap yang paling penting untuk merangsang dan meningkatkan keupayaan otak dan minda agar menjadi lebih cekap dan bijak melalui pelbagai bentuk rangsangan.


Salah seorang pakar yang banyak membuat kajian dan percubaan terhadap kecerdasan otak kanak-kanak, termasuk kanak-kanak cacat otak ialah Dr. Glenn Doman. Antara rumusan penting daripada kajiannya dan pakar-pakar yang lain ialah:


  • Tiada ahli sains yang dapat mengalahkan kanak-kanak, dari segi semangat belajar, mengkaji, mencuba dan menyelidik.
  • Kanak-kanak akan lebih gembira jika lebih banyak dan lebih cepat menerima pelajaran. Potensi kanak-kanak membaca sama sahaja dengan potensi bercakap.
  • Kanak-kanak boleh bercakap dahulu kerana kanak-kanak lebih banyak menerima rangsangan pendengaran percakapan.
  • Sekiranya ransangan mata dan telinga sama banyak diterima, pasti kanak-kanak akan dapat membaca juga pada masa kanak-kanak itu dapat bercakap. Walau bagaimanapun kaedah dan suasana pembelajaran yang sesuai diperlukan.
  • IQ akan meningkat dengan pesat bila dirangsangkan dalam peringkat ini dan tidak berkesan lagi bila dirangsangkan selepas peringkat ini.
  • Apa yang tidak diperolehinya semasa kecil, sangat sukar diperolehi apabila ia besar kelak.
  • Pembelajaran pada masa akan datang juga terletak di atas apa yang didapatinya semasa kecil.
  • Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang cacat otak (seperti akibat demam panas) masih boleh dirawati jika sel otaknya dirangsangkan sebelum umur persekolahan seperti yang dilakukan oleh pihak Nuri.

Berdasarkan pelbagai kajian pakar dan para ilmuan tersebut, amat penting sekali ibu bapa memastikan anak-anaknya mendapat pendidikan seawal mungkin, khususnya pelajaran al-Quran. Para ibu bapa juga hendaklah memahami proses pembelajaran simanja yang berkesan seperti melalui ransangan, belaian sentuhan dan sebagainya.


Interaksi antara ibu bapa dan anak juga merupakan faktor utama yang membantu melahirkan anak pintar serta berkebolehan membaca al-Quran seawal mungkin. Lebih awal ibu bapa berinteraksi dengan anak mereka, lebih bagus perkembangan si anak. Ramai anak yang cerdas dan pintar didapati mempunyai ibu bapa yang perihatin terhadap keperluan anak dan sering meluangkan masa untuk berinteraksi dengan mereka.


(Rencana dari Majalah Anis, Oktober 2003)

Apr 20, 2009

JIKA ANDA INGIN BERTEMAN ...

No comments:
JIKA ANDA INGIN BERTEMAN....
Apabila kau ingin SESEORANG sebagai TEMAN,
Janganlah kerana kelebihannya,
Kerana mungkin dengan satu kelemahan,
Kau mungkin akan menjauhinya...

Andai kau ingin SESEORANG sebagai TEMAN,
Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan,
Kau akan membencinya...

Andai kau inginkan SESEORANG sebagai TEMAN,
Janganlah kerana ilmunya,
Kerana apabila dia buntu,
Kau mungkin akan memfitnahnya...

Andai kau inginkan SESEORANG sebagai TEMAN,
Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,
Kau mungkin akan menyalahkannya...

Andai kau inginkan SESEORANG sebagai TEMAN,
Terimalah dia seadanya,
Kerana dia seorang TEMAN,
Yang hanya manusia biasa...

Kelemahan... Kekurangan... Keburukan...
Kalau itu yang kau boleh terima dari seorang TEMAN,
Tidak mustahil kau akan memperolehi keseimbangan dalam berteman
Kerana kau juga tidak sempurna,
Dan
Tiada siapa yang sempurna...

HAKIKAT PERKAHWINAN

No comments:
Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari
hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang
paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah
pilihan kita???

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka
pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur
tidak memuaskan.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka
pasangan bakal bubar jika bangkrup.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN,
pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka
keripot atau badan jadi gendut.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka
pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan
tidak dapat memberi anak.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN,
pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati
manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada
hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang
dicintai pasti MATI / PERGI.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada
ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI
HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA
melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada
alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah
tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.

Sebarkan petunjuk ini kepada saudara Muslim Muslimat
yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang
berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.

InsyaAllah..

RENUNGAN UNTUK PARA ISTERI & SUAMI ...

No comments:
Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dalam satu majlis pernikahan dan persandingan yang sungguh meriah berwarna-warni. Kesemua keluarga, sanak-saudara dan rakan taulan hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagian tersebut. Kedua mempelai begitu anggun dan gagah dalam persalinan yang indah.

Setiap pasang mata yang memandang bersetuju bahawa MEREKA SUNGGUH-SUNGGUH MENYINTAI SATU SAMA LAIN dan SEPADAN.

Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kepada isterinya :

Sayang, abang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita", katanya sambil menunjukkan majalah tersebut. "Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita.


Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia ...".

Isterinya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing.

Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya. "Abang akan mulai dulu ya", kata suami. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat ....

Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri isterinya, ia memperhatikan bahawa airmata isterinya mulai mengalir ...

"Maaf, apakah abang harus berhenti ?" tanyanya.

"Oh tidak, teruskan ..." jawab isterinya.

Lalu si suami melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia, "Sekarang giliran sayang pula membacakan senaraimu".

Dengan suara perlahan isterinya berkata, "Saya tidak mencatat sesuatupun di atas kertas saya. Bagi saya abang sudah sempurna, dan saya tidak ingin dan tidak akan mengubah dirimu Abang... Abang adalah tersendiri. Abang adalah pelengkap segala kekurangan saya. Dan jika adapun kekurangan Abang, kekurangan itulah yg mendekatkan hati saya dengan Abang ..."

Si suami tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati isterinya ..... bahawa isterinya menerima dirinya seadanya.

Dia kemudian tertunduk dan menangis ...


KESIMPULAN :
Sebelum kita mencari kekurangan orang lain, carilah kekurangan diri sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA untuk dibandingkan dengan orang lain ?